2016. július 19., kedd

Könyvkritika: Jojo Moyes - Mielőtt megismertelek

Teljes mértékben magával ragadott a történet.

Már év eleje óta folyamatosan nyomon követtem a nemrégiben debütált film sorsát, ezzel együtt pedig természetesen a könyv is felkeltette az érdeklődésemet, így amikor a filmes borítóval is megjelent Jojo Moyes alkotása, rögtön lecsaptam rá. Egyáltalán nem bántam meg a döntésemet, hiszen egy nagyon érdekes ugyanakkor mégiscsak szomorú témát dolgoz fel. A téma ellenére az olvasás közben sokszor azon kaptam magam, hogy nevettem az adott szituációkon, a végén azonban nálam is eltörött a mécses. Mindezzel persze nem azt mondom, hogy minden szempontból tökéletes volt a Mielőtt megismertelek, de nagyon közelített hozzá. A továbbiakban ki is fejtem róla a véleményem.

Az egész történetet Louisa Clark szemszögéből ismerhetjük meg, aki álláskeresés céljából egy nap Traynorék rezidenciáján köt ki. Családja kisegítése miatt kénytelen Will Traynor  ápolójaként dolgozni, aki az elején nem kicsit nehezíti meg Louisa dolgát, ami persze érthető, hiszen a fiatal férfi élete egyik napról a másikra gyökeres fordulatot vett: egy súlyos balesetnek következtében egész életére egy kvadriplégiába kényszerül, ezt pedig majdhogynem lehetetlenség feldolgozni egy olyan extrém életet élt ember számára, mint Will. Idővel aztán megtalálják a közös nevezőt, és barátság alakul ki a két fél között, éppen ezért miután Clark megtudja Will súlyos titkát, megpróbál mindent megtenni annak érdekében, hogy a férfi végül megváltoztassa döntését...


Még mielőtt valaki azt hinné, hogy teljes mértékben a romantikáról szól a könyv, az nagyon nagy tévedésben van, hiszen ahogy arra a bevezetőben céloztam, a főhősök a legelején majdhogynem ki nem állhatják egymást. Pontosan emiatt volt annyira szórakoztató olvasni a történéseket, ahogy egyre jobban összecsiszolódnak az együtt átélt szituációk során. A lóversenyes és hangversenyes kalandjukat például kétszer is elolvastam, de a legjobban mégiscsak a történet vége felé bekövetkező nyaralás érintett meg, de erről majd később.

Imádtam a két karakter közötti ellentéteket mégis könnyedén párhuzamot lehetett vonni köztük. Míg Will a balesete következtében kényszerült egy helyben maradnia, addig Louisa az életviteléből adódóan nem hagyta el tulajdonképpen még a városát sem nagyon. Mégis idővel fenekestül felforgatják egymás életét, hiszen az előbb említett kalandok során mindketten kilépnek a komfortzónáikból, és már csak emiatt is érdemes elolvasni a könyvet. De a legjobb érvemet a végére tartogattam: a  főhősök közötti beszólások egészen egyszerűen fenomenálisak. Ember legyen a talpán, aki nem röhögi el magát a csipkelődéseiken.

A könyvből készült film főszereplői - Emilia Clarke és Sam Clafin

Ahogy a bevezetőben is említettem, azért sajnos nem lett tökéletes a könyv. A legnagyobb problémám abból fakadt, hogy csakis Louissa nézőpontjából ismerhettük meg a teljes sztorit, én azonban rettentő kíváncsi lettem volna Will gondolataira is. Az olvasás közben annyi kérdés ötlött fel bennem azzal kapcsolatban, hogy mégis hogyan viszonyult egyes történésekhez, vagy például mikor kezdett el a barátságnál is többet érezni az ápolónője iránt, amikre igenis kíváncsi lettem volna, de sajnos nem kaptam rá választ, és tulajdonképpen csakis emiatt nem tudom tökéletesnek ítélni a könyvet. Szerintem sokkal jobban hatott volna, ha a teljes regény nézőpontváltással íródott volna.

Figyelem! A végkifejletről Spoileresen mondom el a véleményem!

Egészen a nyaralásig azért drukkoltam, hogy Louisa jobb belátásra térítse Willt, ám az ott lefolytatott párbeszédük során, az addig ki nem mondott szavak alapján, jobban átgondolva a helyzetet végülis teljes mértékben megértettem Will döntését. Valójában elképzelni is borzasztóan nehéz, hogy milyen lehet úgy élni, hogy semmiről sem dönthetsz te magad, hiszen mindenféle szempontból ki vagy szolgáltatva. Egyedül arról dönthetett Will, hogy mikor akar véget vetni az életének, és ezt bármennyire is nehéz feldolgoznia a családjának és szeretteinek, de el kellett fogadniuk és kész. Ez egy rettentő súlyos téma, amiről órákig lehetne beszélgetni vagy vitatkozni, mégis a történet során szerintem a lehető legkörültekintőbben járt el az író, és bár én sem feltétlenül értek egyet ezzel kapcsolatban, de elfogadtam Will döntését. Ezt követően persze már nálam is eltörött a mécses, és megkönnyeztem a svájcban történt eseményt, valamint a levelet is, amit Will hagyott Lousának...

Értékelés: 9/10.
Bármennyire is szerettem volna, a racionális felem nem tudott maximális pontszámot adni, de egy nagyon erős kilenc pontot mindenképpen megérdemel. A Mielőtt megismertelek egy tanulságos ugyanakkor kemény érzelmi hullámvasút is, amelyet valóban érdemes egyszer elolvasni. Ennél jobban már csak filmre vagyok még kíváncsibb, márcsak a parádés szereposztás miatt is. Őszintén remélem, hogy legalább olyan érzelmeket fog belőlem kiváltani, mint maga a könyv.

Kinek ajánlom elolvasásra?
Mivel nem egy kőkemény love story-ról beszélünk, ezért tulajdonképpen bárkinek szívből ajánlanám, de elsősorban mégiscsak azok vannak előnyben, akiknek tetszett a filmhez készült trailer vagy a könyvek világában maradva a kissé tragikusabb könyveket (Csillagainkban a hiba) "kedvelők" bátran a kezükbe vehetik.

A könyv eredeti borítója

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Keresés